fallback

#RIPTwitter - дойде ли краят на играта за Джак Дорси?

Две години след първичното публично предлагане на социалната мрежа от магията ѝ не остана почти нищо

17:28 | 11.02.16 г. 10
Автор - снимка
Създател

За акционерите на Twitter това си беше едно ранно предупреждение. Точно преди първичното публично предлагане през ноември 2013 г. репортерът на New York Times Ник Бълтън публикува своята книга „Hatching Twitter"- една безпощадна история, която поглежда зад кулисите на по онова време възхваляваната интернет компания. „Истинска история за пари, власт, приятелство и предателство" преведе по-късно на немски издателството Campus Verlag заглавието, добавяйки и подзаглавие: „Но без тази драма Twitter вероятно не би била компанията, която е днес".

Почти две години след излизането на книгата си Ник Бълтън има достатъчно материал за втора част на творбата си. От големия драматизъм, който съпътстваше Twitter в началните му дни, не е загубено почти нищо. От ден на ден услугата за кратки съобщения праща все по-негативни послания, но сега вече става дума за оцеляването ѝ. 

You will find more statistics at Statista

Почти едно десетилетие след първия туит съдбата на Twitter изглежда поставена на карта. Акциите, които преди 12 месеца струваха по около 50 долара за брой, сега паднаха под 15 долара за лот. От началото на 2016 г. сривът е от близо 40 на сто - в разгара на разпродажбите, които обхванаха бившите любимци на Wall Street, Twitter е в центъра на екшъна и един от най-големите губещи, заедно с Tesla.

И за двете компании финансовите отчети от сряда вечер можеха да имат сериозни последици. Но за Twitter и за главния му изпълнителен директор Дорси нещата са съдбоносни. 

Всичко започна преди почти едно десетилетие. На 21 март софтуерният разработчик Джак Дорси публикува в плитчините на интернет следното съобщение: "Just setting up my twttr."  Twttr: Но такава бе модата през 2006 г. в разгара на бума на телефона на Motorola RAZR и една година преди появата на iPhone  - продуктови имена без гласни. Това бе вторичен продукт на стартъп за подкасти, наречен Odeo - инструмент за кратки съобщения в интернет, четим от всеки, с една дума, нещо подобно на SMS за всички.

Отнема няколко години преди Twitter да стане популярен. През 2008 г. идва и моментът, в който услугата за кратки съобщения се появява в медиите. Аварийното кацане на самолет в река Хъдсън, уловено от потребител, който публикува първо в Twitter направена със своя iPhone сюрреалистична снимка на търсещите спасение пътници по крилата на потопения във водата самолет. 

Това беше началото на една нова комуникационна ера: информацията, независимо дали е важна или е от по-малко значение, се разпространява в реално време с Twitter. И така -  поп културата, знаменитостите и политиците разпознаха тенденцията бързо и започнаха да споделят мисли в 140 знака.

В началото на десетилетието Twitter изглежда като хипарски антидот на Facebook - това е мястото, където се събират най-готините хора, за да споделят нещо, докато популярните егоцентрици и тийнейджърите се тълпят във Facebook.

И така – всичко изглежда прекрасно за частната компания, която през 2010 г. под ръководството на новия си директор Дик Костоло сякаш порасна и заговори за първично публично предлагане – въпрос на време само.

През ноември 2013 г. се стигна и до там. Акциите на Twitter скоро се извисиха от своята номинална цена от 26 долара за брой до 50 долара, а в следващите седмици – дори до 75 долара за лот. Седмиците след IPO-то са най-добрият корпоративен период за Twitter в досега не толкова прекрасното му борсово представяне, пишe Manager Magazin.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:06 | 09.09.22 г.
fallback